For mange bliver Instagram brugt som et udstillingsvindue. Et udstillingsvindue ift. ens forretning. Et udstillingsvindue hvis man er kreativ eller et udstillingsvindue hvis man har/gør noget som man gerne vil vise resten af verden.
Derfor kan Instagram sammenlignes lidt med en webshop. Sådan da.
For en webshop er ikke et socialt medie. En webshop er et sted hvor man kan rykke på, at mennesker derude viser interesse i din forretning eller det du har skabt. Men der er mange sammenfald mellem de to.
Men hvorfor er det egentlig interessant, at sammenligne en Instagram profil med at have en webshop? Det vil vi fortælle til sidst her i artiklen, efter vi har beskrevet de områder hvor der er størst sammenfald mellem de to platforme.
BILLEDER
Ligesom Instagram så er billeder en stor del af din webshop. Det er her du viser dine produkter/kreationer for, at give dine besøgende den klareste idé om hvad du egentligt har at byde på.
Succes på Instagram (Og sociale medier generelt) er ofte forbundet med kontinuitet. Kontinuitet i den måde man tager billeder på, hvilken baggrund billederne er taget på og generelt alt som har med det samlede indtryk af din forretning at gøre. Man vil så vidt muligt gerne holde sig indenfor nogle rammer, så potentielle følgere/købere kan genkende “brandet” hver gang de dumper forbi, på den ene eller den anden måde.
Det samme gør sig i den grad gældende på ens webshop. Her er succes også forbundet med at tage ensartede billeder, såfremt man udstiller/sælger forskellige kreationer. For at skabe en sammenhæng og signalerede professionalisme.
Vi ved godt, at det langt fra er alle som har råd til at hyre fotografer og andet, til at lave skarpe opsætninger med lys og spændende locations. Derfor har vi også lavet denne guide, som du kan tage et kig på - 5 steps til at tage flotte produktbilleder med udstyr du har derhjemme
Samlet set kan det bare siges, at ift. billeder, så er der ikke ret meget forskel på det som du smider ud på Instagram og det som ligeledes kunne lægges op på en webshop med salg for øje. I virkeligheden kan man næsten slå to fluer med et smæk, såfremt man har oprettet en webshop og lært den at kende. Ved at have de samme billeder til at gå igen på ens Instagram profil og ens webshop, skaber man nemlig den genkendelighed og sammenhæng, som potentielle besøgende/købere reagere så positivt på.
KOMMUNIKATION
Både på Instagram og på en webshop er den måde, du kommunikerer på, stort set den eneste måde, at give dine besøgende/potentielle kunder en idé om hvem som er bag hele foretagendet.
Fælles for dem begge er at det er helt op til dig. Du skal ikke leve op til nogle retningslinjer eller andet, som man f.eks. ville skulle, hvis man var aktiv på Google.
Det er i øvrigt begge platforme hvor du har rig mulighed for at udfolde dig sprog og den måde du gerne vil kommunikere til dine besøgende på. På Instagram er det meget ift. de tekster som kommer med dine billeder eller hvad du skriver i dine stories, hvor det på en webshop er i dine produktbeskrivelser eller eventuelle blogindlæg. Men i grove træk er det, det samme du skriver.
En rigtig god måde, at få folk konverteret fra at være en besøgende/følger på din Instagram profil til at være en besøgende/køber på din webshop er nemlig ved, at tale i det samme sprog. Er du sjov og frisk i tonen på din Instagram profil, så bør du også være det på din webshop. Og det er faktisk rigtig nemt når du først har fået etableret i hvilken tone du har lyst til at henvende dig til dit publikum på.
Genkendelighed skaber nemlig troværdighed. Og troværdighed skaber salg (Såfremt det er det, du jagter). Folk vil nemlig gerne lære dig at kende. De vil gerne vide, hvem der er bag foretagendet. Derfor er det essentielt, at det er samme tone de bliver mødt af uanset hvilken platform/kanaler de støder ind i dig på.
TID
Måske den mest overraskende når det kommer til sammenligningen af en Instagram profil og en webshop.
Selvfølgelig kommer det an på hvilket webshop system man benytter sig af, men i virkeligheden kan man drive en webshop og IKKE bruge mere tid på den end man gør på sin Instagram profil. Det vil nok overraske en del.
Grunden til dette er at der er kommet så mange forskellige webshop systemer på markedet, at man frit kan vælge hvor involveret i alt det bagomliggende, som der unægteligt er ved en webshop, man har lyst til at være en del af. Og hvis man vælger at få en webshop hvor det eneste man skal gøre er, at oprette sine produkter og skrive de tekster man ønsker.. Ja, så kommer du faktisk ikke til at bruge mere tid på det, end du gør på din Instagram profil.
Og med det.. Tilbage til hvorfor det er interessant at sammenligne det at have en Instagram profil med at have en webshop.
Det interessante ligger egentligt i (Ihvertfald hos os fra SHUP) at oplyse om, at det altså IKKE behøver at tage al din tid, såfremt du ønsker at drive en webshop. Og Instagram er virkeligheden det sammenligningsgrundlag som flest ville kunne forholde sig til.
For vi mener virkeligt, at de to kan sammenlignes (Sådan da). Selvfølgelig kommer det an på, hvad du vil sælge og hvor involveret du vil være i det hele, men essensen er der. Specielt når det kommer til mange af de brugere SHUP har, hvor hele hovedpointen med en webshop er at skulle bruge så lidt tid på den som muligt. Og i det tilfælde vil jeg næsten påstå, at det kræver mere arbejde at vedligeholde en succesfuld Instagram profil end det gør at have en webshop.