Kreativiteten boomer i Danmark!
Uanset om det drejer sig om keramik, tøjdesign, billedkunst, strik eller andet, så er vi danskere blevet mere og mere interesseret i at skabe egne unikke kreationer. Derfor er det også blevet vigtigere end nogensinde før, at være i stand til at skille sig ud med det man laver og sit “brand”. Især hvis man drømmer om at tjene penge på det man skaber.
Derfor får du her.. 5 Tips til hvordan du breder kendskabet ud til dig og dine kreationer.
TIP #1: DESIGNGUIDE
Lav en simpel designguide til dig selv. En designguide er et simpelt overblik over farver, tekstfonte og andet som kunne have relevans for at kunne gøre din kommunikation ensartet.
Det behøver ikke være noget fint og fancy, men bare nok til at du kan holde en konsekvent stil i alt hvad du foretager dig. Besøgende på dine sociale medier, hjemmeside, webshop eller andet, kan godt lide, når der er sammenhæng mellem det, de oplever, hvilket får dig til at fremstå mere professionel.
Så skriv ned hvilke farver du ønsker at bruge. Jeg anbefaler at tage farvekoden for hver farve, så man er sikker på at det er den præcis samme som går igen. Hvis du er i tvivl om hvilken farvekode en specifik farve har, så kan du bruge et hjælpeværktøj som f.eks. Chrome Color Picker
Det virker meget banalt og for nogle måske også ligegyldigt, at gå op i om farverne og teksterne er det samme på dine forskellige kanaler/opslag. Men det har bare en ret stor betydning for, om besøgende husker DIG frem for ALLE DE ANDRE, som måske beskæftiger sig med det samme.
TIP #2: SOCIAL MEDIER
Være aktiv på de sociale medier.
Denne giver måske sig selv, men hvis man lige er startet med at vise sine kreationer frem, så er sociale medier som Instagram, Facebook, TikTok og Pinterest bare den mest effektive måde at skabe opmærksomhed omkring sig selv på. Og så uden at skulle bruge en krone på det.
At være aktiv betyder f.eks. at uploade billeder med jævne mellemrum. Mange af disse sociale medier prioriterer kontinuitet, og det hjælper derfor ikke at lægge et enkelt billede op af sin ny hæklede trøje, for så IKKE at lægge noget op igen før 6 måneder efter. Sæt gerne et mål for dig selv. Ét enkelt billede om ugen eller hver anden uge, og så gerne i samme stil som det tidligere (Igen - Tilbage til det med designguiden).
At dele stories på f.eks. Instagram er også en effektiv måde, at kommunikere til dem som følger dig på. Her er det endda også muligt, at “springe over hvor gærdet er lavest", da du også kan dele billeder fra andre profiler. Det kunne være profiler som har relevans til din egen profil eller blot andre profiler du godt kunne tænke dig at komme i kontakt med fordi de har en stor følgerskare. Det kunne jo så være, at de delte noget af dit på et tidspunkt.
Og så husk at svar på kommentarer, beskeder eller lignende. Man ved selv, hvor meget der egentlig skal til for, at man selv skriver en kommentar eller en besked til nogle, som man ikke kender. Så er der nogle som gør det til dig, så husk at få dem svaret på en god måde. De kan potentielt set blive “ambassadører” for din profil og altså brede budskabet endnu længere ud på sigt, uden at du skal røre en finger.
TIP #3: SLUTBRUGEREN
Hav ALTID slutbrugeren/kunden for øje i alt hvad du laver. Om det er beskrivelser af dine kreationer, billeder eller øvrige tekster.
I virkeligheden skal du tænke over hvordan du kan skabe bedst mulig værdi for dem!
Det er let og falde i fælden, og skrive tekster som: “Se den her lækre **** som jeg har lavet. Den er super flot og rigtig praktisk!”. Hvad giver det egentlig af værdi til dem som læser det? I bedste fald er det næsten en smule for selvsikkert, at proppe ord i munden på dem, som “Super flot” og “Praktisk”. Tænk i stedet over hvad du kan fortælle dem, som de har interesse i.
Har du f.eks. strikket en trøje, kunne man fortælle om hvilket uld der er strikket i, og hvorfor det uld eventuelt er mere bæredygtigt end andet uld. Er det en opskrift du selv har fundet på, så kunne du fortælle at trøjen altså IKKE kan fås andre steder, da det er din egen opskrift. Alt sammen ting, som giver mere værdi og information til slutburgere, end blot “Flot” og “Praktisk”.
Hvis du kan formå at vække interessen og skille dig ud hos slutbrugeren, så er der meget større sandsynligheden for, at de anbefaler dig til andre de kender. Og det er faktisk den mest effektive form for markedsføringen der findes!
TIP #4: VÆR ÆGTE
Dette er måske det man ville tænke mindst over, men som i virkeligheden er noget af det vigtigste.
Internettet flyder over med forskellige profiler, hjemmesider, blogs, osv, som alle sammen gerne vil fortælle noget eller sælge dig noget. Og mange af dem har én ting til fælles.
De kunne lige så godt være den samme.
Der er en tendens til (specielt hvis man er ny i det) at kopiere den måde som andre kommunikerer på, fordi man antager at det er det, som virker. Både i billeder og i tekst. Dette kunne ikke være mere forkert.
Medmindre man er Nike eller Apple, så kan man ikke bare læne sig tilbage, og kommunikere som alle de andre, i håb om at det skaber interesse og eventuelle salg.
Aldrig har det nemlig være mere vigtigt at skille sig ud. Og hvordan gør man så det?
Selvom det kan være angstprovokerende at udlevere sig selv, så vis de mennesker som besøger dine sociale medier, din hjemmeside, din blog eller lignende, hvem du er. Optag nogle film hvor du forklarer om processen bag dine kreationer. Skriv i det sprog som DU ønsker at skrive i. Om det så er sjovt, alvorligt eller fuld af emojis. Alt sammen gør bare at de mennesker ude bag skærmene får en idé om hvem du er. De kommer til at føle, at de kender dig. Sådan da. Man bliver lidt som en underbevidst perifer bekendt. Og det er der, du gerne vil hen. For det gør nemlig, at der er meget større sandsynlighed for at de besøger dig igen, eller køber nogle af dine kreationer, såfremt du sælger.
TIP #5: IKKE VÆR FOR FIN
Hvis man er helt grøn, og altså nærmest lige startet med at brede budskabet om ens forretning/kreationer/brand ud, så skal man absolut ikke være for fin til at kontakte folk eller bede folk om hjælp.
Man skal f.eks turde skrive til folk på Instagram eller Facebook og høre dem om de vil dele ens billede. Man skal ville spørge ens familie og venner om de vil dele ens nyeste opslag, så det når længere ud, hvis man ikke selv har rækkevidden endnu. Man kan skrive til relevante blogs og høre om de eventuelt vil nævne dig, eller om du må skrive et gæsteindlæg hvor du kan sætte fokus på dine kreationer.
Så længe at man ikke er større, gælder alle kneb. Og i takt med at kendskabsgraden til dig bliver større, så skal du også række ud i mindre og mindre grad.
Det svarer lidt til at gå i gang med at træne, hvis man ikke har gjort det i lang tid. Du er meget øm den første dag. Du er nok også stadig øm den anden dag, men derefter bliver det nemmere og sjovere.
Så kom i gang med at skrive til folk. Kommenter på relevante opslag fra andre. Giv dig til kende overfor alle som kunne hjælpe dig med at komme længere, hurtigere og mere effektivt frem. Det er træls og man føler at man maser sig på, det ved jeg godt. Men det er sådan at mange store profiler på f.eks. Sociale medier er startet.
Det giver pote på den lange bane, og om 6 måneder vil du takke dig selv for det. For så er det nemlig de andre som skriver til dig.
Vil du gerne læse flere guides? Tag et kig på andre af vores guides lige nedenfor.